Zeepier-op-Leka 2014.reismee.nl

Dinsdag de laatste dag op Leka

We zouden vandaag gaan fietsen over het eiland. Een bezoek aan de Solsumgrot zat er niet in omdat de gids alleen op maandagavond kon. We hebben fietsen geregeld bij de plaatselijke fietsverhuurder.

De dag begon erg grijs, maar droog. Tegen de tijd dat we de fietsen moesten ophalen begon het echter te regenen en toen we het weerbericht en de buienradar bekeken, bleek dat het tot ca. 16:00 uur zou blijven regenen. We hebben dus direct de fietsen geannuleerd. Helaas moeten we zeggen want we hadden er best zin in. Dan maar alvast de boelpakken dat geeft vanavond rust.

Om een uurtje of 3 begint de regen al af te nemen en besluiten we met de auto het eiland rond te gaan. We ontdekken dat ze hier een heel leuk strand hebben met een ligweide, kleedruimte, douche en toilet. En alles perfect schoon.

Terwijl het nog steeds een beetje regent gaan we een wandeling maken naar Lekamøya. Deze stenenpilaar die door vroegere zeevaarders als baken gebruikt werd, wordt verondersteld de versteende maagd Lekamøya te zijn (die uit de sage). Zij werd hier gevangen door het daglicht toen ze op de vlucht was voor Hestmannen die haar wilde schaken. Haar zeven zusters zijn meer noordelijk versteend door het daglicht. Tussen Leka en de Zeven Zusters ligt nog Torghatten, dat verondersteld de hoed te zijn van de koning van de bergen van Somna die deze in de baan van een pijl gooide die Hestmannen teleurgesteld in de afwijzing door Lekamøya op haar had afgeschoten.

Een behoorlijke klim over een afstand van 1,5 km, om bij Lekamøya te komen (106 m boven zeeniveau). Als we terug zijn bij de auto is het droog en lijkt de zon door de wolken te willen breken. Net op tijd om aan de westkant van Leka de oranje/rode rotsen (olivijn en serpentijn; dunnit) te laten opfleuren.

Leka is eigenlijk een op zijn kant gelegde doorsnede van de aardkorst en de aardmantel. Dunnit is deel van de aardmantel (dus onder de aardkorst) en het gesteente waaruit bijna de hele westzijde van Leka bestaat is ontstaan uit pyroxide kristallen die in de lavakamer bezonken zijn uit de aanwezige basaltlava. De oranje/rode kleur komt door verwering van de mineralen. Wij zitten aan de Oostzijde van Leka en daar zie je gesteenten uit de aardkorst.

Rene

Heren, een voorspoedige eerste etappe van de terugreis naar Koppang gewenst.

peter

na deze mooie beleving van jullie ,wens ik jullie een voorspoedige reis terug.

Els

Na deze mooie wandeling, kunnen jullie er weer een
1 jaartje tegen.
Goede terugreis gewenst. Wim en Els.

George

Erg leuke verhalen, ik wens jullie een goede reis en een goede nachtrust in Koppang voor een verder vervolg van jullie reis groetjes tot thuis